Museum Tot Zover is de trotse bezitter geworden van Satijn Panyigay’s fotoserie ‘Behind Death’s Door’. Deze melancholische foto’s geven een inkijkje in de huizen van pas overledenen. De foto’s zijn hermetisch, er is geen contact met de buitenwereld, wat resulteert in een atmosfeer van eenzaamheid en nostalgie.
Wanneer iemand overlijdt, kun je ervoor kiezen een bedrijf in te huren dat zijn of haar huis ontruimt. Dit gebeurt vaak als een persoon geen familie meer heeft of als de familie dit niet zelf wil of kan doen. Panyigay is meerdere malen met zo’n boedelruimingsbedrijf op pad gegaan om de dood nader te onderzoeken en verschillende huizen vast te leggen. Triviale voorwerpen laten de laatste overblijfselen van een voorbij leven zien. Sporen worden verwijderd. Een voorafschaduwing van het vervagen van herinneringen. Het uiteindelijk wegzinken in absolute vergetelheid is het beangstigende lot van ieder individu.
Ook schoonheid
Satijn Panyigay over haar foto’s: “Mijn werk is een weerspiegeling van mijn ziel. Ik gebruik het als therapie, dus elke moeilijke emotie die ik ervaar wordt gekaderd. Ik wil het meest positieve mogelijk uit de zware dingen in het leven halen. Mensen willen in het algemeen niet over de dood praten. We worden ouder, dingen vallen uit elkaar, dat hoort nu eenmaal bij het leven. Ik begrijp dat het moeilijk is, maar ik wil laten zien dat er ook schoonheid zit in het ervaren van zwaarte.”
De foto’s zijn te zien op de website totzover.nl. Museum Tot Zover heeft als doel om ook een museum ‘without walls’ te zijn en licht daarom de foto’s op de website uit. Daarnaast is een selectie van de foto’s eind dit jaar fysiek in het museum te bewonderen.
Satijn Panyigay
Satijn Panyigay studeerde fotografie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Haar foto’s staan in het teken van verval, leegte, eenzaamheid en melancholie. Zij publiceerde onlangs in eigen beheer het boek Behind Death’s Door en eerder het boek Shades of Grey, over het overlijden van haar moeder. Panyigay wordt vertegenwoordigd door Galerie Caroline O’Breen. Haar werk was eerder te zien in het Amsterdams Centrum voor Fotografie, Centrum Beeldende Kunst, Art Rotterdam, Photo Off in Parijs, UNSEEN Photo Fair in Amsterdam en Amsterdam Art Fair. Behind Death’s Door was in 2011/12 te zien in Tot Zover tijdens de tentoonstelling Afterlife.